De gloednieuwe vrachtwagenparking langs de Steenweg op Meerhout, vlakbij het op – en afrittencomplex in Laakdal, kan bijna in gebruik genomen worden. De gemeenteraad boog zich vanavond over het gebruikersreglement van de parking. Laakdalse bus – of vrachtwagenchauffeurs die graag gebruik willen maken van het parkeerterrein kunnen zich voortaan registreren bij de mobiliteitsdienst.

Tine Gielis (burgemeester en schepen van openbare werken): “Het gemeentebestuur investeerde €97.000 in de inrichting van het terrein dat plaats biedt voor een vijftiental vrachtwagens. Uit veiligheidsoverwegingen werd de parking voorzien van een afsluiting en een slagboom. Bovendien worden er voor de toegangscontrole badges ter beschikking gesteld.”

De parking kan enkel gebruikt worden door chauffeurs die gedomicilieerd en woonachtig zijn te Laakdal.

Het schepencollege verleent de toegang tot de parking op basis van objectieve criteria zoals woonplaats, gebruiksintensiteit en beschikbare ruimte. Er zal daartoe een gebruiksovereenkomst worden afgesloten met de chauffeur en het transportbedrijf.

Frank Sels (schepen van mobiliteit): “Sommige vrachtwagens parkeren zich op minder geschikte plaatsen vlakbij de dorpskernen en in woonwijken. Zij belemmeren vaak de zichtbaarheid langs de openbare weg en zorgen voor geluidsoverlast met opstartende motoren. Met de aankoop en inrichting van deze parkeerruimte bieden we hen een bijkomende en alternatieve parkeergelegenheid. Bovendien kunnen de chauffeurs ook hun wagens en/of fietsen op de parking achterlaten. Van zodra de werken starten aan het afrittencomplex van de E313 zal er hier ook een carpoolparking met 70 parkeerplaatsen gecreëerd worden voor particulieren.”

Geïnteresseerde chauffeurs kunnen zich telefonisch wenden tot de mobiliteitsdienst van de gemeente Laakdal: 013.67.01.10 of via e-mail: mobiliteit@laakdal.be.