De Laakdalse gemeenteraad pakt uit met positief nieuws over de toekomst van de brug in Vorst-Meerlaar. In het kader van de opwaardering van het Albertkanaal wordt, na de werken aan de bruggen in Stelen en Eindhout, ook deze brug verhoogd. Gezien de strikte timing, werd de gemeenteraad uitzonderlijk tijdens de zomervakantie samengeroepen, om zich te buigen over de wegeniswerken in dit dossier.

Het Albertkanaal fungeert als de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Door het verhogen van de bruggen vergroot de capaciteit; een grote troef voor de werkgelegenheid en verdere economische ontwikkeling in onze regio. Daarnaast wordt het gebruik van het kanaal gestimuleerd, zodat het vervoer op het water toeneemt en het op de nabijgelegen wegen rustiger wordt.

Het voortbestaan van de brug leek enige tijd onzeker. De Vlaamse Waterweg (beheerder van het Albertkanaal) wou de bestaande brug namelijk vervangen door een fietsbrug. Zowel in Laakdal als in Meerhout werden daarop klankbordgroepen met bewoners en omliggende bedrijven in het leven geroepen. De roep om het behoud van de brug bleek bijzonder groot en dus bleef het gemeentebestuur volharden; met succes zo blijkt!

Naast de bouw van de nieuwe brug, voorziet men in het ontwerp de aanleg van een meer toegankelijke en veilige omgeving met aangepaste fiets – en voetgangersvoorzieningen en voldoende groene ruimte die kan fungeren als rustplaats. Minister Schauvliege zal de omgevingsvergunning deze maand nog tekenen. Vervolgens kan een aannemer aangesteld worden. De start van de bouwwerken is voorzien eind 2019. Daarna kunnen de Laakdallers genieten van een frisse wind langs een schoner stukje Laakdal."; aldus een tevreden burgemeester Tine Gielis.