Op zaterdag 19 mei opende de nieuwe kantine aan speeltuin Dennenoord haar deuren. Temidden van de bosrijke omgeving in Eindhout, vinden fietsers en wandelaars hier hun rust, terwijl de kinderen zich uitleven op de speeltuin.

Om dit mooie project te kunnen verwezenlijken, gaf gemeente Laakdal de vzw Sport-en Speelpleinen een financieel duwtje in de rug. Daarnaast kreeg de vzw via de gemeente ook 10.000 euro van de jaarlijkse projectsubsidie Nike Considered en een subsidie van 1.250 euro van IVeg om een PV-installatie te plaatsen op het dak van de nieuwe kantine. “Het jaarlijks verbruik zou gedekt moeten worden door de 49 zonnepanelen”, licht schepen Frank Sels een tipje van de sluier. “Zo kunnen zij op termijn in hun eigen energiebehoefte voorzien op een milieuvriendelijke manier. Wij vinden het als gemeente dan ook belangrijk om dergelijke duurzame projecten te ondersteunen!”

Voor de bouw van de kantine werd er samengewerkt met stagiairs van ‘secundaire scholen met opleidingsvorm’. Enkele leerlingen van Tongelsbos in Westerlo werkten mee aan de ruwbouw, daarna namen de leerlingen van het Centrum Deeltijds Onderwijs KOGEKA (Katholiek Onderwijs Geel-Kasterlee) de afwerking van het gebouw op zich. “Tijdens zo’n project kunnen de studenten erg nuttige praktijkuren besteden die hen perfect voorbereiden op een toekomstige werkomgeving,” zegt Ludo Vaes, technisch adviseur van CDO KOGEKA. “En dat is natuurlijk bevorderlijk voor hun motivatie.” Volgens Jos Huygens, voorzitter van de vzw Sport- en Speelpleinen, is het een win-winsituatie voor alle betrokken partijen: de leerlingen leren hun stiel en de vzw ziet haar nieuwbouwproject evolueren.”

Tine Gielis, burgemeester en bestuurslid van de vzw, is enthousiast over het engagement van de vele vrijwilligers en de goede samenwerking tussen de vzw, de gemeente en de scholen. “Het was de bedoeling om deze site op te waarderen zodat het in de toekomst een trekpleister kan blijven voor Eindhout en omstreken. Voortaan hebben we in elke deelgemeente een toeristische attractie die met hout te maken heeft: het klompenmuseum in Veerle, de eTuktuks aan de stoomzagerij in Vorst en vanaf morgen de vernieuwde accommodatie in een deelgemeente waarvan de naam voor zich spreekt.”

Ook naar de toekomst zal het gemeentebestuur blijven investeren in een moderne speeltuin met veilige toestellen. Zo kunnen kinderen zich hier blijven uitleven terwijl ouders zich ontspannen met een drankje op het terras.

• Jeugd
  • Toerisme