Na een eerste grondige renovatiebeurt, is het oud-gemeentehuis in Vorst-Centrum klaar om opnieuw in gebruik genomen te worden. De verbouwingswerken werden gestart in het najaar van 2018. Vanaf juni zal het pand fungeren als de ultieme locatie voor burgerlijke huwelijken in Laakdal.

Het beschermde gebouw in het hartje van Vorst-Centrum kent een rijke geschiedenis. Het deed uiteraard enige tijd dienst als gemeentehuis en daarna vormde het een uitvalsbasis voor het lokale politiekantoor.

De totale renovatie verloopt stapsgewijs. Tijdens de eerste fase werd de trouwlocatie opgefrist, er werd nieuw sanitair geïnstalleerd en er werd een lift geplaatst zodat het gebouw ook toegankelijk is voor mindervaliden. Later zal men ook de gevel restaureren en wordt het gelijkvloers omgevormd tot een ceremoniële ruimte die gebruikt kan worden voor tentoonstellingen of pop-ups. Omdat het over gesubsidieerde werken aan een beschermd gebouw gaat, is het nog niet duidelijk wanneer de tweede fase kan aanvatten.

Tine Gielis (burgemeester en tevens bevoegd voor burgerlijke stand): “De heemkundige kring heeft nog steeds hun vaste stek op de bovenverdieping van het gebouw. Daarnaast krijgt het gebouw voortaan een liefdevolle bestemming: vanaf juni 2019 zullen alle huwelijken uitsluitend doorgaan in het oud-gemeentehuis. Wanneer ook de polyvalente benedenruimte afgewerkt is, zullen alle inwoners dus kunnen genieten een waaier aan festiviteiten in dit bijzondere pand.”