Eerder dit jaar nam het gemeentebestuur de beslissing over de nieuwbouw van ’t Schanske in beraad. Vervolgens werd een informatieronde georganiseerd met de ouders van de leerlingen van ‘t Schanske, de inrichtende macht, het schoolteam, de vakbond en OVSG (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten).

Op basis van de verworven informatie en inzichten heeft het schepencollege vandaag beslist om wijkschool ’t Schanske in Veerle-Heide te sluiten op het einde van het schooljaar 2018-2019. "Wij begrijpen dat dit een emotioneel moment is voor iedereen. Het was geen makkelijke beslissing en we zijn hierbij ook niet over een nacht ijs gegaan", aldus burgemeester en schepen van onderwijs Tine Gielis.

Geactualiseerde leerlingenprognose
In Wijkschool ’t Schanske lopen momenteel 29 leerlingen school (waarvan 20 uit Veerle-Heide). Volgens de huidige leerlingenprognose haalt de wijkschool het vooropgesteld minimum aantal leerlingen niet meer in 2021 en 2023. Dat kan rechtstreeks leiden tot een verplichte sluiting van de school.

Context nieuwbouw ‘t Schanske
Een aantal jaren geleden werd een subsidiedossier ingediend bij AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs). Deze subsidies zouden vrijkomen in 2019.

AGION legt op om de nieuwbouw 20 jaar als onderwijsinstelling te gebruiken. Indien je hieraan niet voldoet moet de subsidie terugbetaald worden. Kan je een nieuwe school van 2.000.000 euro bouwen indien je de minimumnorm binnen enkele jaren niet meer behaalt? Deze reële situatie noopte de inrichtende macht daarover goed na te denken.

De geplande nieuwbouw van wijkschool ’t Schanske steunde op 3 elementen: sociale verbinding, kwalitatief onderwijs en degelijke infrastructuur. In samenwerking met verschillende partners, zal het bestuur bekijken hoe die alsnog ingevuld kunnen worden:

• We zoeken naar andere projecten om de sociale verbinding in Veerle-Heide te bevorderen.
  • Door het samensmelten van de twee scholen tot één campus worden nieuwe mogelijkheden qua personeelsinzet en zorguren gecreëerd, wat de onderwijskwaliteit en leerlingenondersteuning bevordert.
  • Voorheen was het schoolgebouw van de Schans niet groot genoeg om bijkomend de kinderen van ’t Schanske te integreren. Gezien het huidige leerlingenaantal kan dit nu wel. Bovendien engageert het college voor burgemeester en schepenen zich om te blijven investeren in het schoolgebouw en in een extra groene speelruimte achter het gebouw.

Verhuis naar de Schans
Vanaf september wordt wijkschool ’t Schanske ondergebracht op de site van de gemeentelijke basisschool de Schans in Veerle. De inrichtende macht zal deze verhuis en centralisatie mee vormgeven.

De school zal in september klaar zijn om alle kinderen te ontvangen. Tine Gielis: "Met het oog op kwalitatief onderwijs blijven we op pedagogisch vlak investeren in diverse trajectbegeleidingen en zetten we maximaal in op tewerkstelling. We zullen er alles aan doen om de overgang naar de Schans zo vlot mogelijk te laten verlopen. Om op alle praktische vragen van de betrokken ouders te antwoorden, organiseren we later nog een infomoment voor hen."