De herinrichtingswerken aan de begraafplaats in Veerle zijn aangevat. Deze heraanleg kadert in de gemeentelijke toekomstvisie voor begraafplaatsen. Het gemeentebestuur wil de nabestaanden op een serene manier tot rust laten komen bij hun dierbare overledenen. Daarom streeft men naar uniforme, toegankelijke en aantrekkelijke begraafplaatsen.

Bij de opmaak van het plan heeft het gemeentebestuur getracht de burgers zo veel mogelijk inspraak te geven. Zo maakte de dienst Burger– en Welzijnszaken samen met een werkgroep een uitgebreide toekomstvisie op. Hierin werden een aantal belangrijke aandachtspunten aangestipt die ook uitgevoerd zullen worden: de paadjes zullen toegankelijk en onderhoudsvriendelijk zijn, er worden meer banken geplaatst en ook de strooiweide wordt anders ingericht. Ook de begraafplaats voor kinderen wordt heraangelegd. Bovendien wordt er een paviljoentje voorzien waar je bij slecht weer kan schuilen en waar je ook de laatste groet kan brengen aan de kist of urne. Hier zullen sanitair, een informatiebord en de nodige voorzieningen om het graf netjes te houden aanwezig zijn.

Gerda Broeckx (schepen van begraafplaatsen): “In 2017 werd de begraafplaats van Vorst-Centrum heringericht tot een groene omgeving die ruimte biedt voor stilte, respect en herdenking. De uitvoering van het project is goed verlopen en heeft een mooi resultaat opgeleverd. Wij mochten reeds vele positieve reacties van bezoekers ontvangen. Hopelijk komen wij in Veerle ook tot zo’n gedragen project.”

De herinrichting zal 90 werkdagen in beslag nemen. Tijdens de werken zal er beperkte hinder mogelijk zijn.