Sinds de eerste lockdown legt CD&V Laakdal maandelijks een burgeroverleg in. Burgers kunnen pijnpunten opgeven die met de mandatarissen en geïnteresseerde burgers worden besproken. Op het jongste overleg werd de nood aan extra bankautomaten in onze gemeente besproken. Bankautomaten aanleggen behoort niet tot het takenpakket van een gemeentebestuur, maar we kunnen wel de noodzaak bekendmaken.

CD&V ging op onderzoek

"We voegden de daad bij het woord en contacteerde de verschillende financiële instellingen. Het merendeel maakte meteen duidelijk dat zij momenteel geen extra bankautomaten zullen plaatsen.  Buiten de bestaande kantoren wensen verschillende instellingen geen extra investeringen te doen in de vorm van een bankautomaat. Aangezien heel wat bankkantoren verdwijnen, betekent dit dat deze bankinstellingen geen oplossingen bieden aan o.a. de inwoners in Klein-Vorst die in eigen dorp geen cash geld kunnen afhalen. Veerle en Groot-Vorst hebben nog twee ruimtes om cash geld af te halen. In Eindhout stelt met het momenteel met 1 bankautomaat", weet CD&V-voorzitter Stein Voet.

Het meest hoopvolle antwoord kwam er van Batopin, het nieuwe netwerk van bankneutrale geldautomaten. Batopin onderschrijft de behoefte aan cash geld in onze samenleving, hoewel het belang afneemt. Batopin wil een bijdrage leveren aan de behoefte naar bankautomaten door het netwerk aan automaten te optimaliseren. Batopin heeft de ambitie om 95% van de Belgische bevolking in een straal van 5 km toegang te bieden voor geldafname.

Cash geld storten

Op het burgeroverleg werd ook duidelijk dat burgers met moeite cash geld kunnen storten in onze gemeente. Ook deze vraag werd gesteld en beantwoord. Batopin heeft evenzeer de ambitie om aan deze vraag tegemoet te komen met de nabijheid van een automaat om cashgeld te storten binnen een straal van 5 km.

En nu….

In het voorjaar van 2021 komt Batopin met een lokaliseringsplan. Batopin heeft beloofd om voor Laakdal in het bijzonder zo snel mogelijk toelichting te geven over wat dit betekent voor Laakdal. Het eerste Batopin CASH-punt zal tegen midden 2021 beschikbaar zijn. De volledige uitrol is gepland voor 2025. Hopelijk ook met een oplossing voor de Laakdallers.

Jofico

Batopin is een vennootschap die opgericht werd door de vier grootbanken: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. De kleinere banken werken onder het netwerk Jofico. Zij bieden geldautomaten aan van Argenta, Bpost, Crelan en VDK-bank. Ook hier leggen we ons oor te luister, maar nog zonder succes.

Niet enkel een ‘Laakdals’ pijnpunt

Binnen de Vlaamse en federale regering legt ook CD&V deze problematiek op tafel. Binnen het Vlaams parlement is parlementslid Jo Brouns ons aanspreekpunt hierin.

Voor ons moet er steeds een redelijke toegang blijven tot cash. De groep die vandaag geen toegang heeft tot online bankieren moet onze bijzondere aandacht verdienen (vnl 80 plussers, nog 33% van deze groep heeft geen toegang tot online bankieren) lokale besturen eventueel ism met verenigingen kunnen samen cursussen opzetten. Verenigingen moeten ondersteund worden bij de organisatie van hun activiteiten via elektronische betaalsystemen of betaalterminals”, aldus parlementslid Jo Brouns.

Burgeroverleg in 2021

Er werden heel wat boeiende thema’s aangehaald. Mede door het burgeroverleg kwam de nood aan een Laakdals skatepark ter sprake, werden enkele mankementen langs trage wegen aangepakt en reikten Laakdallers oplossingen aan rond de problematiek rond hondenpoep en zwerfvuil. Zo lang er thema’s worden aangereikt vanuit de Laakdalse bevolking zal dit burgeroverleg maandelijks worden verdergezet in 2021. Ik nodig alvast alle Laakdallers uit om thema’s en pijnpunten ter bespreking door te sturen naar info@laakdal.cdenv.be”, aldus afdelingsvoorzitter Stein Voet. "Via het burgeroverleg houden we de Laakdallers alvast op de hoogte omtrent het dossier van de bankautomaten."

• Economie
  • CD&V in Beweging