De voorbereidende werkzaamheden aan het dubbelrichtingsfietspad aan de Averboodse Baan (N165) zijn onlangs gestart. De officiële aftrap volgde vandaag: na een korte toelichting door burgemeester Tine Gielis en schepen van mobiliteit Frank Sels, ging de symbolische eerste schop in de grond.

Tijdens dit project zal men een dubbelrichtingsfietspad langs één zijde van de rijbaan aanleggen tot aan kruispunt van de Averboodse Baan met de Lakstraat. Tegelijkertijd wordt dit kruispunt ook verkeersveiliger gemaakt met een asverlegging en een middengeleider met een oversteekplaats voor fietsers. Tenslotte worden er op vraag van Natuur en Bos ook amfibieëntunnels onder het wegdek voorzien.

Aangezien het fietspad ook over grondgebied Tessenderlo en Scherpenheuvel loopt, is dit een gesubsidieerd fietspadendossier (samenwerkingsovereenkomst met AWV en de 3 gemeenten) dat in 2008 werd opgestart en waar Laakdal als trekkende gemeente fungeert.

Frank Sels (schepen van mobiliteit): “De bestaande onveilige fietspaden worden vervangen. Om het beste fietscomfort te garanderen, werd er gekozen voor een aanleg in asfalt. Het dubbelrichtingsfietspad wordt volledig vrij van de weg gelegd en loopt eigenlijk doorheen de bosrand. Met de aanleg van dit fietspad wordt fietsen nog zoveel leuker en veiliger.”

Tine Gielis (burgemeester en voorzitster stuurgroep de Merode): “Als toegangspoort van de Merode trekt de abdijsite, het klompenmuseum den Eik en de omliggende natuur vele bezoekers. We willen hen allemaal op een veilige en comfortabele manier onthalen. Dit nieuwe fietspad zorgt voor meer fietsbeleving in onze groene gemeente en bij uitbreiding de verdere Merode.”

De duur van de werken wordt geschat op tachtig werkdagen. In het voorjaar van 2021 zou alles klaar moeten zijn. De Averboodse Baan is al die tijd afgesloten tussen de abdij en het kruispunt met de Lakstraat. Het verkeer van Averbode naar Laakdal/Geel wordt omgeleid via Herselt en Westerlo.

Het gedeelte tussen de Diestse Baan (N127) en de Lakstraat wordt in een later stadium aangepakt. Hier worden ook aan beide kanten van de weg vrijliggende fietspaden, een nieuwe riolering en nieuwe openbare verlichting voorzien. Dit dossier zit echter nog in onderzoeksfase.