Op 13 mei opent het eerste troostplekje in Laakdal officieel de deuren. Deze troostplek aan de kapel van 7 weeën in Eindhout-Laakdal kwam tot stand door een samenwerking van Ferm vzw, ’t Fortun en gemeente Laakdal. Op 12 juni opent vervolgens een tweede troostplek in de pastorijtuin in Vorst-Centrum. Beide plekjes bieden troost, hoop en verbondenheid voor al wie troost wil geven of vinden.

PlanTroost
PlantTroost is een project van Ferm vzw met een breed aanbod aan troost voor iedereen. Het project heeft de steun van experts zoals Dirk De Wachter e.a. en van de campagne ‘Zorgen voor morgen’ van Vlaams minister van Welzijn, Wouter Beke.

Tijdens de Coronacrisis hebben duizenden mensen een geliefde verloren. Een laatste bezoek, nog even de hand vasthouden en samen afscheid nemen was door de coronamaatregelen vaak niet mogelijk. Dat maakt verlies, gemis en rouwverwerking extra zwaar. Om dit een plek te geven, lanceerde Ferm PlanTroost. Ze zetten je op weg met concrete tips en wisselen ideeën uit rond  thema’s als troost, gemis, verlies en hoop. Daarnaast zet Ferm mee de schouders onder de inrichting van troostplekken in heel Vlaanderen.

Wat is een troostplek?

Een troostplek is een groen plekje dat voor iedereen toegankelijk is, waar je troost kan vinden en samen met je buurt of gemeente allerlei activiteiten kan ontdekken zoals een troostwandeling.

Op elke troostplek staat een paneel met een poëtische tekst en wat uitleg over het initiatief. In de herfst worden er bloembollen geplant als teken van verbondenheid. In het voorjaar zien we de bloemen openbloeien in de lente van het leven. Zo staan ze symbool voor herwonnen veerkracht en bieden troost en nieuwe energie.

Gerda Broeckx (schepen van cultuur en begraafplaatsen): “Gemeente Laakdal is enorm blij met de realisatie van de troostplekjes in onze gemeente. Het zijn stuk voor stuk ontmoetingsplaatsen die zorgen voor troost, verbondenheid en vertrouwen, ook in de toekomst. Het initiatief bracht een mooie samenwerking tussen verschillende vrijwilligers, verenigingen en andere partners op gang en versterkt zo de sociale cohesie in de buurt.”

Meer info over PlanTroost via: https://www.samenferm.be/netwerk/planttroost.