Laakdal

Wij gaan voor 100% tevreden inwoners die fier zijn op hún Laakdal. Wij willen Laakdal verbinden tot één warme solidaire gemeenschap en gaan volop voor het creëren van het Laakdallergevoel.
Daartoe realiseren wij een zorgzame, inclusieve gemeente die niemand aan zijn lot overlaat.
Door in te zetten op welzijn, veiligheid en duurzaamheid doorheen al onze dienstverlening zorgen we ervoor dat onze inwoners zich levenslang geborgen voelen in Laakdal.
De Laakdallers zijn niet enkel onze klant, maar ook partners en mede-eigenaars van het beleid. We gaan voor participatie, interactieve communicatie en innovatie.

Nieuws uit Laakdal

Restauratie pastorij Veerle gaat binnenkort van start

De restauratiewerken aan de pastorij van Veerle gaan binnenkort van start. Er komt een brasserie die uitgebaat zal worden via erfpacht.

Laadpalen in Laakdal

We rijden steeds meer met elektrische wagens. Om ervoor te zorgen dat die ten alle tijden kunnen rijden, verschijnen er steeds meer laadpalen in het straatbeeld. Zo ook in Laakdal. Bovenop de 4 laadpalen die er al zijn, worden er momenteel nog 10 palen bijgeplaatst. Deze staan verspreid over de hele gemeente.

Verlenging proefperiode concessie Capellebeemden

In Laakdal keurt de gemeenteraad een verlenging van de proefperiode goed van de concessieovereenkomst tussen de gemeente en concessionaris Khalid Chafai. De proefperiode wordt met een half jaar verlengd.

Onze mensen

Engageer jij je ook?

Bij het begin van het nieuwe schooljaar willen we extra aandacht besteden aan de veiligheid van kinderen die met de fiets (of te voet) naar school gaan. Kiezen voor de fiets, is kiezen voor beweging, het klimaat, veiligheid en de mogelijkheid om vlot contact te leggen. Geen enkel ander vervoersmiddel combineert zoveel voordelen.

Dit doen wij:

• De Laakdalse scholen ontvangen een budget om gemachtigd opzichters aan te stellen die de kinderen veilig overzetten aan de school.
  • Laakdalse scholen worden aangemoedigd om deel te nemen aan het 'Bike-to-school'-project van IOK, waarbij kinderen die zich duurzaam verplaatsen bucks kunnen verdienen. Deze digitale munten kunnen de kinderen gebruiken bij verschillende lokale handelaars.
  • Gezien gemeente Laakdal geen middelbare scholen heeft op haar grondgebied, geeft het gemeentebestuur een korting bij de aankoop van een Buzzy Pazz om het gebruik van openbaar vervoer te promoten.  Normaal kost een Buzzy Pazz (busabonnement voor jongeren tussen 6 en 25 jaar) voor een gans jaar 215 euro. Door de financiële tussenkomst van Laakdal betaal je slechts 129 euro of bespaar je maar liefst 86 euro.
  • We creëren een veilige schoolomgeving met voldoende ruimte voor fietsers, wandelaars en auto’s.
  • We organiseren de buitenschoolse kinderopvang op wandelafstand of in hetzelfde gebouw om de mobiliteit tussen beiden terug te dringen.
  • Samen met de politie worden verkeerslessen gegeven, wordt er gesensibiliseerd omtrent verkeersveiligheid en toegekeken op correct gedrag.
  • Het gemeentepersoneel wordt aangezet om in functie van het woon-werkverkeer te fietsen door een fietsleaseplan uit te rollen.

Hier werken we nog aan:

• We analyseren de fiets- en wandelroutes naar de scholen en maken deze veiliger. Dit is een gefaseerd infrastructureel plan dat uitgerold wordt.
  • We plaatsen trajectcontroles op gemeentewegen die de dorpskernen verbinden om de snelheid terug te dringen en de zwakke weggebruikers ruimte te geven.

Laat hier je gegevens achter en engageer je ook voor een veilige en vlotte schoolbuurt.
Samen zorgen we voor een veilig schoolbegin.

Dit kan jij doen (ook mogelijk om te personaliseren, namen scholen, straatnamen, kiss&ride zones, parkingen... Hoe lokaler hoe herkenbaarder)

Om fietsers extra aan te moedigen:

• Je snelheid aanpassen, zeker in een zone 30, in de buurt van kinderen of aan een bushalte.
  • Sla je af aan een kruispunt? Fietsers die rechtdoor rijden hebben voorrang.
  • Geef het goede voorbeeld. Steek over aan het zebrapad en respecteer de verkeerslichten

Als je zelf met de fiets gaat:

• Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent met fluohesjes, reflecterende strips en opvallende kleding, en zorg natuurlijk voor goede fietsverlichting.
  • Overleg samen welke route naar school het veiligst is. De kortste weg is misschien niet altijd de veiligste. En misschien zijn er wel buurjongens of -meisjes die samen mee naar school kunnen.
  • Vergeet niet om je helm op te zetten. Veiligheid boven alles!

Samen zorgen we voor een veilig schoolbegin.

7 handtekeningen
Doel: 250 handtekeningen

In het kader van deze petitie verwerken wij uw gegevens conform onze privacyverklaring. Raadpleeg deze hier.