In de strijd tegen armoede start Laakdal met een geïntegreerd project voedselhulp. Vanaf oktober 2020 zal de sociale dienst van het OCMW mensen in nood aanvullend ondersteunen met het leveren van voedselpakketten. Dit gaat hand in hand met begeleidende sociale maatregelen om de betrokkenen te helpen er weer bovenop te komen.

Via het project voedselhulp worden voedselpakketten met gezonde en verse voeding verdeeld aan mensen in armoede. Het OCMW slaat hiervoor de handen in elkaar met Foodsavers Zuiderkempen en het Fonds voor Europese Hulp aan de meest behoeftigen (FEAD). Deze organisaties voorzien levensmiddelen vanuit voedseloverschotten, overproductie, schenkingsbeurzen en acties van de Europese Unie. Door het verminderen van voedselverspilling maakt Laakdal dus een duurzaam verschil op vlak van armoedebestrijding.

In eerste instantie zal het OCMW de voedselhulp aanbieden als tijdelijke ondersteuning bij reeds lopende trajectbegeleidingen. Daarnaast koppelt men deze hulp aan enkele extra activiteiten zoals kooklessen en vormingen over gezonde voeding. Naast het leren van goede gewoontes, zorgt dat ook voor leuke ontmoetingen met anderen.

Een (nieuwe) aanvraag om voedselhulp zal steeds onderworpen worden aan een sociaal onderzoek.

Raf Moons (schepen van welzijn): “Als lokaal bestuur staan we dicht bij al onze inwoners en zijn we het best geplaatst om bepaalde problemen aan te pakken. We beseffen dat deze voedselhulp geen oplossing is voor het armoedeprobleem op zich maar zien het als een onderdeel binnen de structurele armoedebestrijding waarbij we kwetsbare personen stimuleren om zelf problemen aan te pakken.”

Voor meer informatie kan je steeds terecht bij de sociale dienst van het OCMW.