Op het  op- en afrittencomplex Geel-Oost is een kunstwerk geplaatst.  Samen met de nieuwe aanplantingen tovert ‘De vriendschapszuil’ het complex om tot de officiële onthaalpoort van onze gemeente.

De zuil met honingraat staat symbool voor de vriendschap tussen Laakdal en de zustergemeenschap Jurbarkas in Litouwen. Hij kwam tot stand door een samenwerking tussen de Litouwse kunstenares Rasa Grybaitė en het Dagcentrum Vogelzang.

'Bijen staan symbool voor een hechte, hardwerkende gemeenschap, die in harmonie samenleeft. Ze zijn niet opvallend, maar hebben een cruciale rol in onze natuur en de overleving ervan. We zijn dan ook erg trots als Laakdallenaars om dit symbool van vriendschap hier vandaag te mogen voorstellen. Dankzij de kleurrijke, bij-vriendelijke aanplantingen van onze buitendiensten komt het helemaal tot zijn recht. Het staat ook op een plek waar dagelijks veel mensen passeren. Hopelijk mag het hen herinneren aan al het moois dat vriendschap en samenwerking  voortbrengen', aldus schepen van cultuur Gerda Broeckx.

• Bebloeming & stadsverfraaiing
  • Cultuur