Laakdal tegen corona

We zetten ons met z’n allen in om het coronavirus tegen te gaan. Vele inwoners geven het beste van zichzelf om voor anderen te zorgen. Ook het gemeentebestuur neemt diverse initiatieven om Laakdal op een positieve manier in beweging te houden.

Een mondmasker voor elke inwoner

Tine Gielis (burgemeester): “Mondmaskers zullen een belangrijke rol spelen bij de exitstrategie. Daarom heeft Laakdal in overleg met de andere gemeenten van de eerstelijnszorgzone Zuiderkempen herbruikbare en wasbare mondmaskers besteld voor inwoners en personeel. We voorzien voor elke inwoner vanaf 6 jaar een herbruikbaar mondmasker. Inwoners kunnen zolang de voorraad strekt, een tweede maskertje aankopen. Meer praktische informatie over de verdeling volgt snel. Daarnaast investeren we ook in een strategische reserve mondmaskers voor zorgverleners.”

Extra aandacht voor kwetsbaren

Raf Moons (schepen van welzijn): “80-plussers zijn de meest kwetsbare groep in deze corona crisis. Ze lopen niet alleen extra gevaar bij besmetting, de maatregelen van de overheid kunnen er ook voor zorgen dat zij in isolement of eenzaamheid terecht komen. Het gemeentebestuur wil extra aandacht geven aan hun bezorgdheden en hulpvragen. Rechtstreeks sociaal contact zit er nu niet in, het dichtste dat we bij de mensen kunnen komen is telefonisch. Daarom nemen we sinds midden april  telefonisch contact op met alle Laakdalse 80+’ers. We gaan na of ze hulp kunnen gebruiken en steken hen een hart onder de riem.”

Digitaal activiteitenaanbod van de vrijetijdssector

Frank Sels (schepen van jeugd): “Alle gemeentelijke evenementen worden afgelast t.e.m. de 5 juli.  We wachten momenteel op meer richtlijnen van de federale overheid inzake onze zomeractiviteiten (speelplein, sportkampen, zomerpodium, openluchtfilms …). Van zodra we over meer info beschikken, zullen we de Laakdallers hierover informeren. Onze vrijetijdssector laat zich natuurlijk niet ontmoedigen en heeft een leuk activiteitenaanbod uitgewerkt om je te entertainen in deze corona-tijden. Neem zeker eens een kijkje op ‘Laakdal blijft thuis’ op de gemeentelijke website.”

Ik shop lokaal

Jurgen Mensch (schepen van lokale economie): “Ik ben fier op de veerkracht van onze Laakdalse ondernemers. Vele van hen zijn in recordtempo overgeschakeld naar een andere manier van werken. Winkels werden gereorganiseerd, thuislevering en afhaal werden mogelijk gemaakt en met behulp van videogesprekken en sociale media proberen onze handelaars in contact te blijven met hun klanten. Maar zij kunnen dit niet alleen, zij hebben jouw hulp nodig. Koop dus zoveel mogelijk lokaal. Op de gemeentelijke website zijn heel wat initiatieven van handelaars en horecazaken terug te vinden. En neem ook zeker eens een kijkje op de nieuwe website die de Laakdalse middenstandsverenigingen hebben gelanceerd, www.middenstand-laakdal.be. Bovendien werken we volop aan een pakket lokale, ondersteunende maatregelen voor onze burgers, ondernemers en verenigingen.”

De bib laat niemand op z’n honger zitten

Gerda Broeckx (schepen van cultuur): “Het onthaal van het gemeentehuis en de bibliotheek blijven voorlopig nog gesloten, maar we bereiden ons voor op de heropstart. Om onze medewerkers en inwoners te beschermen, plaatsen we wanden van plexiglas aan alle loketten. In afwachting van de heropening van de bib, organiseren we een beperkte leveringsdienst van bibliotheekmaterialen: je kan materialen enkel & gratis reserveren via een mailtje naar bibliotheek@laakdal.be. We zorgen er dan voor dat jullie deze zo snel mogelijk kunnen afhalen via de Bringme-box in de inkom van het gemeentehuis.”

Wat met je afval tijdens deze corona-tijd?

Benny Smets (schepen van milieu): “Ook tijdens deze uitzonderlijke tijden blijven de ploegen van IOK Afvalbeheer uw afval ophalen aan huis. Daarnaast is het recyclagepark weer open sinds dinsdag 7 april, rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen rond social distancing en handhygiëne. Heel wat Laakdallers maakten van deze heropening dankbaar gebruik en voerden hun dringend afval weg. We raden inwoners aan steeds de website of Facebook-pagina van IOK te checken voor de meest actuele informatie. Via ‘Laakdal helpt’ kunnen risicopatiënten en kwetsbare mensen een beroep doen op vrijwilligers voor een dringende afvoer naar het recyclagepark.”

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties