Het nieuwe reglement op begraafplaatsen werd gisteren goedgekeurd door de gemeenteraad. De belangrijkste wijziging is dat er voortaan geen nieuwe begravingen meer worden toegestaan op begraafplaats ‘De Heuvels’ in Vorst-Meerlaar.

Wettelijk gezien is het verplicht om op elke begraafplaats de verschillende begraafwijzen te voorzien. Omwille van ruimtelijke problemen is er echter geen strooiweide, columbarium en urneveld aanwezig op begraafplaats ‘De Heuvels’. Om deze reden besliste het gemeentebestuur om hier geen nieuwe begravingen meer te laten plaatsvinden. De reeds voorbehouden bijbegravingen in de concessies kunnen nog uitgevoerd worden.

Gerda Broeckx (schepen van Begraafplaatsen): “Het is de bedoeling om het aantal begravingen te beperken en op langere termijn te laten uitdoven, zonder het eigen karakter van deze begraafplaats te raken. Nieuwe begravingen worden dus niet langer toegestaan maar de begraafplaats wordt niet gesloten.”

Deze beslissing is tevens opgenomen in het aangepast reglement op begraafplaatsen, waarover de gemeenteraad zich gisteren boog. Het huidige reglement dateert van 2013, waardoor enkele correcties zich opdrongen. De nieuwe versie is in lijn met de wetgeving en de huidige manier van werken gebracht.