Een nieuwe pijpleiding door Laakdal?

U las of hoorde het reeds via een of ander perskanaal. Er zou een nieuwe ondergrondse pijpleiding komen tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Een pijpleiding van zo’n 150 km om zuurstof en koolstofdioxide te transporteren. Omgeving Vlaanderen heeft drie tracés uitgewerkt. De verschillende tracés kan je terugvinden via GRUP Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen) - Departement Omgeving (vlaanderen.be).

De Vlaamse Regering keurde op 18 december in alle stilte de startnota goed voor de opmaak van het GRUP Leidinstraat Antwerpen – Geleen. Het plan ligt op het grondgebied van zo’n 45 Vlaamse gemeentes, waaronder Laakdal. We voelen bij onze bewoners wat ongerustheid, zeker wanneer bekend werd dat er in Meerhout zelfs een gezin dreigde onteigend te worden bij een van de tracés.

Onze contactpersoon in de commissie ‘Omgeving’ is Tinne Rombouts (CD&V). Zij kreeg heel wat vragen binnen van bezorgde Kempenaren. Ook de bezorgdheden van de inwoners  van Laakdal wil Tinne voorleggen aan bevoegd minister Zuhal Demir. Daarom zal zij aanwezig zijn op het online burgeroverleg van CD&V waar deze kwestie zal besproken worden. Dit overleg gaat door via zoom op vrijdag 19 maart om 20u.

Personen die aan dit overleg wensen deel te nemen of een ander topic wensen in te dienen kunnen een mail sturen naar info@laakdal.cdenv.be.

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties